Навигација

1Ц13ПОС1029 - Социјална географија

Спецификација предмета
Тип студијаАкадемске студије првог циклуса
Студијски програмПросторно планирање
НазивСоцијална географија
АкронимСтатус предметаСеместарФонд часоваБрој ЕСПБ
1Ц13ПОС1029изборни62П + 1В5.0
Наставници
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Условљност другим предметимаОблик условљености
Слушање предмета није условљено. Полагање испита условљено положеним испитима: Демографија, Рурална географија, Урбана географија.Положени испити.
Циљеви изучавања предмета
Усвајање научно фундираних знања о социјалном геопростору, просторној организацији и просторном испољавању друштвених процеса као посљедицом начина дјеловања и организације друштвених група. Уочавање узрочно-посљедичне условљености између друштвених процеса, формирања и дјеловања друштвених група, основних животних потреба становништва и трансформације простора и формирања одређеног културног пејсажа.
Исходи учења (стечена знања)
Овладавање социогеографском материјом и методологијом социогеографских истраживања, праћење и разумијевање друштвеногеографских процеса, развијање географске логике, изграђене способности географске анализе и конкретне примјене научних сазнања из области социјалне географије у препознавању и усмјеравању развојних процеса, разумијевању и планирању потреба становништва и уређењу животног простора, односно културног пејсажа. Примјена стечених знања и вјештина у процесу планирања.
Садржај предмета
1. Развој социјалне географије, социогеографске школе и концепти 2.Предмет, задаци и методологија савремених социогеографских истраживања, корелација с другим наукама. 3. Формирање социјалних (друштвених) група. Друштвене групе и простор. 4. Социјалногеографски простор, просторни облици и процеси; Типови околине. 5. Рурално друштво и простор: карактеристике, структура, друштвени односи и групе. 6. Урбано друштво – физички и социјални простор. 7. Трансформација социјалногеографског простора. Перзистентност и иновације. 8. Развој основних животних потреба на одређеном степену друштвено-економског и културног развоја – формирање социогеографског простора. 9. Планирање радних и стамбених потреба становништва. 10. Планирање образовних, културних и здравствених потреба, снабдијевање становништва, одмор и рекреација. 11. Миграције становништва – узроци и геопросторне посљедице. 12. Однос град–околина – социјални простор и културни пејсаж. 13. Регије планирања и управна подручја као просторни и организацијски облици савременог друштва. 14. Улога локалних заједница у формирању социјалног простора. 15. Управљање развојним процесима.
Методе извођења наставе
Предавање, теренско истраживање, семинарски рад и консултације. Предавања: интерактивна настава.
Литература
  1. Ruppert K. i dr. (1981): Socijalna geografija, Školska knjiga, Zagreb (prevod).
  2. Crkvenčić I. i Malić A. (1988): Agrarna geografija, Školska knjiga, Zagreb (pojedina poglavlja).
  3. Vresk M. (2002): Grad i urbanizacija, Školska knjiga, Zagreb (pojedina poglavlja).
  4. Мандић М. (2011): Социогеографска истраживања у функцији планирања развоја, Зборник радова, Трећи конгрес српских географа, Географско друштво Републике Српске, Бања Лука, стр. 831-840.
  5. Живковић М. и Мандић М. (2012): Културни пејсаж у теорији и пракси савремених концепција, Гласник св. 16, Географско друштво Републике Српске, Бања Лука, стр. 61-74.
Облици провере знања и оцењивање
Похађање наставе – 5 бодова; Колоквијум – 20 бодова; Семинарски рад (презентација) – 15 бодова; Усмени испит – 60 бодова.
Посебна назнака
-