Навигација

Р1МИП - Минералогија са петрологијом

Спецификација предмета
Тип студијаАкадемске студије првог циклуса
Студијски програмРударство
НазивМинералогија са петрологијом
АкронимСтатус предметаСеместарФонд часоваБрој ЕСПБ
Р1МИПобавезан33П + 2В6.0
Наставници
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Условљност другим предметимаОблик условљености
Циљеви изучавања предмета
Упознавање студената са минералима и стијенама које изграђују Земљину кору и њихова детерминација на основу физичко – механичких својстава, као и упознавање са њиховим економским значајем, срединама стварања и распрострањеношћу. Макроскопско препознавање минерала (посебно рудних) и најраспрострањенијих врста стена, посебно на територији наше земље.
Исходи учења (стечена знања)
Студент је оспособљен за практичан рад на терену (геолошко картирање и истраживање минералних сировина) као и рад у лабораторијама где је потребно извршити макроскопску детерминацију најзаступљенијих рудних минерала из групе несиликата, петрогених минерала из групе силиката као и одредити генетски тип и врсту стене. Стечена знања су такође применљива у различитим гранама индустрије, грађевинарству, хемијској индустрији и др. Код студента се развија способност за даљу надградњу знања, затим способност анализе и синтезе као и способност пријема и анализирања информација.
Садржај предмета
Дефинисање појмова минерал и стена. Начин појављивања минерала у природи. Генеза минерала. Физичке, механичке и физиолошке особине минерала. Класификација минерала: самородни елементи, сулфиди, оксиди, хидроксиди, карбонати, сулфати, халоиди, фосфати и борати. Систематика петрогених минерала. Структурне групе силикатних минерала. Најважнији приједставници из групе тектосиликата, иносиликата, филосиликата, циклосиликата, соросиликата и незосиликата. Подјела стијена према начину постанка. Природни процеси распадања. Подјела магматских стијена према хемијском саставу, начину постанка и обојењу. Начин појављивања и склоп (структура и текстура) стијена. Класификација магматских стијена према садржају SiO2. Киселе, интермедијарне, базичне и ултрабазичне стијене - номенклатура, минерални састав, распрострањеност и примјена у грађевинарству и индустрији. Постанак седиментних стијена. Класификација седиментних стијена према генези и приказ важнијих седиментних стијена. Минерални састав седиментних стијена, текстура и структура. Кластичне седиментне стијене. Хемијске и органогене седиментне стијене. Карбонатне стијене. Евапорати. Силицијске седиментне стијене. Резудални седименти. Постанак метаморфних стијена – типични метеморфогени минерали, структура и текстура стијена, подјела и приказ важнијих метаморфних стијена. Кристаласте метаморфне стијене, вишег и нижег кристалинитета, масивне метаморфне стијене, њихова подјела, хемијски састав и препознавње стијена.
Методе извођења наставе
Теоријска настава: предавања уз Power Point презентације сваке наставне јединице. Практична настава: интерактивна уз непосредно вежбање са узорцима минерала и стена из постојеће систематизоване факултетске збирке. По могућности посјета једном терену са отвореним геолошким профилом (може и активни каменолом).
Литература
  1. Кристина Шарић, Владица Цветковић, 2021. Макроскопско препознавање стена - практикум, Универзитет у Београду – Рударско-геолошки факултет, Београд, 157 стр.
  2. Сузана Ерић и Данило Бабич, 2014: Практикум из минералогије, Универзитет у Београду - Рударско-геолошки факултет, Београд
  3. Милић Мира, 2008: Основи минералогије и петрографије, друго допуњено издање, Шумарски факултет Универзитета у Бањој Луци, Бања Лука, Стр. 220.
  4. Велимир Јовановић, Даница Срећковић-Батоћанин, 2006. Основи геологије. Завод за уџбенике, Београд, 162 стр.
  5. Ђорђевић, В. и др. 1991: Основи петрологије, Рударско-геолошки факултет Универзитета у Београду, Београд, стр. 215.
Облици провере знања и оцењивање
Два колоквијума и усмено полагање испита.
Посебна назнака
Студенти су обавезни да присуствују настави и да раде све провјере знања (два теста). Тестови се могу поновити једном, у ваннаставном времену. Студент који неоправдано изостане са наставе више од 20 %, за стицање права полагања испита мора обновити слушање предмета.