ПН20-53 - Политички систем и институције Европске уније
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Тип студија | Академске студије првог циклуса | |||
| Студијски програм | Политичке науке | |||
| Назив | Политички систем и институције Европске уније | |||
| Акроним | Статус предмета | Семестар | Фонд часова | Број ЕСПБ |
| ПН20-53 | обавезан | 7 | 3П + 1В | 5.0 |
| Наставници | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вјежбе) | ||||
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Циљеви изучавања предмета | ||||
| Студенти ће у оквиру овог предмета стећи знања и детаљније се упознати са радом институција Европске уније (политичких, финансијских и правних) са њиховом организацијом, структуром и надлежностима. Предмет обухвата и заједничке политике у оквиру којих Европска унија доноси важне одлуке о различитим питањима. Знање о бројним заједничким политикама, надлежностима институција те начинима функционисања система Европске уније омогућиће студентима бољу припремљеност за интеграционе процесе који тек предстоје Босни и Херцеговини. | ||||
| Исходи учења (стечена знања) | ||||
| Овај предмет даје значајан допринос сагледавању цјелокупне слике функционисања политичког система Европске уније. Студенти ће стећи знања и моћи разумјети природу процеса европских интеграција, савремене изазове у ЕУ, институционални систем ЕУ као и заједничке политике у оквиру којих се доносе многе тешке одлуке. | ||||
| Садржај предмета | ||||
| Теорије европских интеграција: Федерализам, Неофункционализам, Теорије међувладине сарадње (интергавернализам), Институционализам, Рационални избор, Јавни избор; Европски парламент; Савјет Европске уније; Европски савјет; Европска комисија; Европски суд правде, Општи суд, Ревизорски суд; Европска централна банка, Европска инвестициона банка, Европска банка за обнову и развој; Буџет ЕУ; Европски омбудсман, Агенције, Интересне групе (лобирање у Европској унији); Заједничке политике Европске уније:царине, трговина, заједничка пољопривредна политика, политика конкуренције, индустријска политика, европска монетарна политика, спољна трговина, пореска политика, буџет Уније, регионална политика, социјална политика, унутрашња и спољна политика Уније, политика заштите животне средине, риболов, енергетика, саобраћај, биотехнологија, образовање и професионални тренинг, истраживање и технолошки развој; Кризе у Европској унији; Политика проширења Европске уније, Западни Балкан и Европска унија; Регионална сарадња међу земљама Западног Балкана; Будућност интеграције Европе. | ||||
| Методе извођења наставе | ||||
| Настава се изводи путем предавања према садржају предмета, дискусијом о питањима из обрађене материје, читањем и анализом заданих материјала, проблемским дискусијама те презентацијом семинарских радова на часовима вјежби. | ||||
| Литература | ||||
| ||||
| Облици провјере знања и оцјењивање | ||||
| - Писмена провјера знања путем редовних колоквијума и завршног усменог испита; - Написан и јавно одбрањен семинарски рад; - Активно учествовање на вјежбама. | ||||
