Навигација

ДСДН-СМ-5 - Савремено новинарство

Спецификација предмета
Тип студијаАкадемске студије трећег циклуса
Студијски програмДокторске студије друштвених наука
НазивСавремено новинарство
АкронимСтатус предметаСеместарФонд часоваБрој ЕСПБ
ДСДН-СМ-5обавезан2, 34П + 2В8.0
Наставници
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Условљност другим предметимаОблик условљености
Уписан други семестар
Циљеви изучавања предмета
Разматра се новинарство као професија у савременом друштву с посебним освртом на технолошке али и политичке и економске утицаје на медије и новинаре. Посебно се обрађују улоога и значај професионалне групе комуникатора-новинара, службеника за односе с јавношћу и истраживача медија те њихове сличностии разлике када је ријеч о утицају на јавно мњење. Процес дигитализације утицао је на трансформацију новинарске професије и искуства у БиХ у тим процесима су различита од потпуне примјене до немогућности да се адекватно информише због неприлагођености новинара новим условима рада с једне, и недостатка финансијских средстава, с друге стране. Новинарска деонтологија је промјењена под утицајем сензационализма и таблоидизације као посљедица ,,таблоидног друштва'' што доводи у питање повјерење публике у независност и начела новинарске професије и негативно утиче на афирмацију истраживачког новинарства.
Исходи учења (стечена знања)
Кандидат/киња треба да се упозна са концептом и садржајем савременог новинарства и функционисањем медија у измјењеним условима те да стекне увид у проблематику информативне дјелатности. Након похађања предмета, кандидатима/кињама биће јасни најважнији аспекти савременог новинарства (политички, економски, технолошки, етички), и функционисање медија информисања под различитим утицајима с циљем очувања дигнитета новинарске професије.
Садржај предмета
Настава из овог предмета садржи сљедеће наставне теме: Новинарство као занимање, фактори утицаја у новинарству; Професионална етика новинарства, увод у расправе о етици професије; Теорија вриједности вијести и истраживање пристрасности; Савремено новинарство између професионализма и профита; Организационе промјене у медијима и њихов утицај на савремено новинарство; Контрола медија и улога новинара у систему јавног комунивцирања у БиХ; Независно новинарство и ценбтри моћи; Медијска манипулација као обмана слободе; Криза штампе и могућности и перспективе штампаних медија; Аудио-визуелни медији и савремено новинарство; Професионалне групе комуникатора и њихова међузавиност у савременом ИКС-у; Новинарство и односи с јавношћу-између партнерства и антагонизма; Феномен друштвених мрежа у савременом информисању; Савремено истраживачко новинарство и његова ограничења; Медији и новинари као генератори спектакла.
Методе извођења наставе
Настава на предмету изводиће се представљањем наставних тема, разговором о најважнијим дијеловима наставне материје, проучавањем и презентацијом задатих садржаја и писањем радова из предиспитних обавеза. Да би се стекао услов за овјеру похађаног предмета, кандидат/киња може изостати највише три пута, односно 20 одсто наставе из предмета.
Литература
  1. Bešker Inoslav, Istraživačko novinarstvo, Press data, Zagreb, 2004.
  2. Vilović, Gordana, Istraživačkonovinarstvo, tablidizacijaietika, Društvenaistraživanja, br.6.Zagreb, 2003.
  3. Влајки Емил, Увод у комуницирање постмодернизма, ФПДН, Бањалука, 2007.
  4. Voćkić-Avdagić, Jelenka Suvremene komunikacije-ne/sigirna igra svijeta, FPN Sarajevo, 2002.
  5. Ђурић Душан, Професија новинар, Београд, Пергамент/НИЦ“Војска“, 2001.
Облици провере знања и оцењивање
Рад кандидата/киње вредноваће се током семестра у виду предиспитних обавеза, као и на крају семестра, из испита (писмени и усмени), у вријеме редовних испитних рокова. Предиспитне обавезе састоје се од анализе медијских садржаја (4 есеја) на основу анализе одабраних медија (штампаних, електронских и Он лајн) о различитим темама као и њихово поређење са извјештавањем медија у региону.