Одржан округли сто „Суверенитет некад и садˮ
ОпштеНа Филозофском факултету Универзитета у Бањој Луци (ФФ УНИБЛ), 14. маја 2025. године, одржан је округли сто под називом „Суверенитет некад и сад (политички, културни и научни)ˮ, који је окупио угледне стручњаке из области друштвено-хуманистичких наука, с циљем да се понуде научни увиди у једно од кључних питања савременог друштва – питање суверенитета.
Округли сто организовала је Катедра за историју Филозофског факултета, а један од иницијатора скупа, доц. др Радован Субић, истакао је у уводном обраћању да овај факултет већ трећу годину заредом организује сличне академске догађаје посвећене промишљању темељних друштвених и културних појава. Он је указао на актуелност питања суверенитета и потребу његовог сагледавања кроз различите научне и културне призме.
„Данас је питање суверенитета у фокусу пажње, можда више него икада. Окупили смо релевантну групу учесника и вјерујем да ће данашњи округли сто понудити одговоре на многа питања, од тога шта је суверенитет, до тога да ли је могућ без политичке, културне или научне основеˮ, рекао је Субић.
Учесници скупа разматрали су бројне аспекте савременог поимања суверенитета, са посебним освртом на положај мањих народа у глобализованом свијету.
Проф. др Милош Ковић говорио је о потреби „ресуверенизације српске историографијеˮ и повратку на „аутентично, сопствено становиштеˮ у тумачењу историје и савремености.
Проф. др Зоран Чворовић указао је на суверенитет као „фактичку категоријуˮ, наглашавајући његов значај у контексту Дејтонског мировног споразума и положаја Републике Српске.
Поред њих, у раду скупа учествовали су и проф. др Дарко Ђого, који је анализирао богословску димензију слободе и суверености, Дејан Дошлић, МА, са излагањем о катехонској идеји и самодржављу у српском средњем вијеку, Петар Ћурчић, МА, о концепцијама малих држава, као и Марко Ромић, МА, који се осврнуо на односе између суверенитета и Дејтонског уређења. Доц. др Нина Сајић говорила је о теоријским и практичним аспектима парадипломатије у савременом полицентричном поретку.
Сва излагања пропраћена су конструктивним дискусијама, што је допринијело дубљем разумијевању теме и размјени ставова међу учесницима.
(ФФ/УНИБЛ)