Н20-59 - Системи информисања
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Тип студија | Академске студије првог циклуса | |||
| Студијски програм | Новинарство и комуникологија | |||
| Назив | Системи информисања | |||
| Акроним | Статус предмета | Семестар | Фонд часова | Број ЕСПБ | 
| Н20-59 | обавезан | 5 | 3П + 1В | 6.0 | 
| Наставници | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вјежбе) | ||||
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Према Правилима студирања првог циклуса студија. | Одслушана настава и вежбе. | |||
| Циљеви изучавања предмета | ||||
| Циљ изучавања овог предмета јесте стицање знања о квалитету и структури активног, институционалног и пасивног, ванинституционалног дела информационо-комуникационог система (ИКС), као и упознавање са значењем ових појмова у медиологији и комуникологији. Као активни агенси ИКС-а представљају се држава (као извор информисања, као регулатор за сферу информисања и медија и држава као субјект у међународном комуницирању), потом политичке партије (настанак, активности, циљеви, предизорно и изборно деловање, спиновање и политичка комуникација) и религијске организације као активни чиниоци ИКС који могу да утичу на обим и трајање информације. Поред тога, предмет обухвата и наставне целине које се баве последицама деловања оглашивача, рекламне индустрије и ПР на медијску продукцију и новинарско поље деловања (Пјер Бурдије). Примајућа структура ИКС анализира се као сегмент који поседује мању комуникациону моћ и која представља поље човековог избора, односно право на учешће или искључивање из процеса друштвене и политичке комуникације. У оквиру ове структуре разматрају се три врсте колективитета који се међусобно квалитативно разликују: маса, публика и јавност. | ||||
| Исходи учења (стечена знања) | ||||
| Студенти ће се упознати са широким контекстом савременог тумачења информационих система као "скупине" институционилних и ванинстиуционалних делова друштва. Упознаће се са неким најважнијим моделима друштвеног комуницирања, како би боље разумели структуру и процес друштвене комуникације. Студентима ће се дати на увид савремена тумачења државе, политичких партија, религијских организација, власника капитала и др. и њихове улоге у медијској сфери. Изучавањем ових феномена и њиховог међуодноса са медијима и јавношћу, студенти ће бити оспособљени да у друштвеној стварности препознају неке важне појаве које утичу на квалитет јавног и масовног информисања; као што су: спиновања, манипулација, пропаганда, притисак, „побуне масе“, фрагментирана јавности, медијатизована јавност, клијентелизм и друго. | ||||
| Садржај предмета | ||||
| Теоријско разматрање појма информација и савремени атрибути информације. Претпоставке и настанак информационо-комуникационог система (ИКС). Сапирова подела. Кастелсова схватања феномена дуалног града. Дефинисање појма и предмет изучавања ИКС-а. Модели ИКС-ог система. Детерминанте ИКС-а. Држава и медији. Политчке партије и ИКС. Религијске организације и ИКС. Друштвене групе као детерминанте ИКС-а. Феномен спин доктора и спиновања. Власници капитала и оглашивачи у ИКС-у. Мањине и медији, медији мањина. Професионалне групе комуникатора. Маса, публика, јавност и ИКС. Сајбер простор и јавна сфера. | ||||
| Методе извођења наставе | ||||
| Предавања ex cathedra, интерактивност појединца, групни радови, вежбе, консултације, укључивање у пројектни рад (кад је то могуће). | ||||
| Литература | ||||
| 
 | ||||
| Облици провјере знања и оцјењивање | ||||
| Процењивање и оцењивање студентског рада и знања одвија се путем колоквијума (2), самосталних студентских радова и завршног, усменог испита. Поред способности да се репродукује садржај предмета, посебно се проверава способност аналитичког мишљења и повезивања идеја. | ||||
| Посебна назнака | ||||
| Н20-59 | ||||
