ОГХ07РР - Регулација ријека
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Тип студија | Академске студије првог циклуса | |||
| Студијски програм | Грађевинарство | |||
| Назив | Регулација ријека | |||
| Акроним | Статус предмета | Семестар | Фонд часова | Број ЕСПБ |
| ОГХ07РР | обавезан | 7 | 2П + 2В | 5.0 |
| Наставници | ||||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вјежбе) | ||||
| Условљност другим предметима | Облик условљености | |||
| Хидраулика и Хидрологија | положен испит | |||
| Циљеви изучавања предмета | ||||
| Упознавање са основама ријечне морфологије и хидраулике, принципима уређења водотока, овладавање методама пројектовања регулационих радова и регулационих грађевина, упознавање са методама заштите од поплава. | ||||
| Исходи учења (стечена знања) | ||||
| Оспособљеност студената за самосталну израду студија уређења водотока и пројектовање регулационих грађевина. | ||||
| Садржај предмета | ||||
| Геоморфолошке карактеристике природних водотока. Начин приказивања (ситуациони план, подужни профил, попречни профили). Ријечна морфологија. Облици ријечних корита у плану, промјенљивост уздужног и попречног профила. Конфигурација ријечног дна, наносне форме и алувијални отпори. Хидролошке карактеристике природних токова. Карактеристике течења у природним токовима. Хидрауличка анализа природних токова. Основне једначине и упрошћења у пракси. Примјери 1D и 2D хидрауличког прорачуна. Секундарна струјања. Физички модели. Ријечни нанос-основни појмови, физичке особине и чиниоци који утичу на режим наноса. Методе прорачуна транспорта вученог, суспендованог и укупног наноса. Општа и локална деформација корита. Принципи одређивања регулационих елемената. Класична и природна регулација. Подјела регулационих грађевина. Подужне регулационе грађевине: типови, положај, конструктивни елементи, начин извођења. Попречне регулационе грађевине: типови, положај, конструктивни елементи, начин извођења. Заштита мостова и пропуста. Засипање акумулација. Објекти за регулацију водног режима. Антиерозионо уређење слива и објекти за уређење бујица. Багеровање. Узроци поплава. Карактеристике великих вода на алувијалним и бујичним водотоцима. Штете од поплава. Ризик од поплава. Активна и пасивна одбрана од поплава. Стратегија интегралног управљања ризиком од поплава. Инвестиционе и неинвестиционе мјере заштите од поплава. | ||||
| Методе извођења наставе | ||||
| Аудиторна предавања уз помоћ презентационе технологије. Методске јединице праћене су одговарајућим описним или рачунским примјерима или реалним примјерима из праксе. Часови вјежбања почињу кратким објашњењима, а потом студенти самостално раде индивидуалне задатке уз консултацију са предметним наставником. За израду појединих вјежби користи се лиценцирани софтвер. | ||||
| Облици провјере знања и оцјењивање | ||||
| Присуство настави (обавезно) - 5 поена Семинарски рад - 10 поена Годишњи задаци - 30 поена Тест - 20 поена Писмени испит - 35 поена | ||||
| Посебна назнака | ||||
| Услов за завршни испит се стиче одбрањеним семинарским радом, завршеним и одбрањеним елаборатом и присуством на настави. | ||||
