Projektat RETLAMI-SEE: Studijska posjeta Ljubljani
Nauka i razvojOpšteU okviru realizacije međunarodnog projekta RETLAMI-SEE, nastavno i administrativno osoblje Univerziteta u Banjoj Luci (UNIBL) boravilo je u trodnevnoj studijskoj posjeti partnerskoj instituciji Naučnoistraživačkom centru Slovenačke akademije nauka i umjetnosti u Ljubljani, od 15. do 17. decembra 2025. godine.
Tokom posjete, učesnici su stekli nova znanja iz oblasti upravljanja istraživačkim podacima, otvorene nauke, etnografskih metoda i okvira za vrednovanje naučnog rada. Prvog dana pažnja je bila usmjerena na upravljanje istraživačkim podacima i pravni okvir njihove zaštite, uključujući razvoj infrastrukture, izgradnju repozitorija i izradu planova upravljanja podacima. U nastavku programa održano je predavanje o preduzetništvu i migracijama u nekadašnjoj Jugoslaviji, koje je pružilo metodološki uvid u korišćenje arhivskih i usmenih izvora u naučnim istraživanjima.
Drugi dan bio je posvećen naprednoj radionici o etnografskim metodama u istraživanju migracija, sa fokusom na kvalitativne pristupe, tehnike prikupljanja podataka i njihovu primjenu u različitim društvenim kontekstima. U popodnevnom dijelu programa razmatrani su okviri za vrednovanje naučnog doprinosa, s posebnim osvrtom na inicijative DORA i COARA, koje zagovaraju inkluzivne i kvalitetno zasnovane modele ocjene naučnog rada.
Na kraju posjete, mladi istraživači i doktorandi podijelili su svoja iskustva o uticaju projektnih aktivnosti, posebno radionica i obuka, na njihov naučnoistraživački rad, kao i prijedloge za buduće aktivnosti. Tokom boravka u Ljubljani, predstavnici Univerziteta u Banjoj Luci, zajedno sa domaćinima, dogovorili su zajedničke aktivnosti za narednu fazu projekta, koji se finansira sredstvima programa Horizont Evropa, dok su mentorske sesije i konsultacije doprinijele konstruktivnom dijalogu i razmjeni iskustava.
Studijska posjeta doprinijela je unapređenju metodoloških kapaciteta učesnika, produbljivanju institucionalne saradnje i boljem razumijevanju načina na koji se kvalitet i uticaj naučnih istraživanja oblikuju u interdisciplinarnom kontekstu.


