Navigacija

2C13GEO004 - Modeli demografskog razvoja

Specifikacija predmeta
Tip studija Akademske studije drugog ciklusa
Studijski program Geografija
Naziv Modeli demografskog razvoja
Akronim Status predmeta Semestar Fond časova Broj ESPB
2C13GEO004 obavezan 1 2P + 2V 7.5
Nastavnici
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Uslovljnost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
Ciljevi izučavanja predmeta
Interdisciplinarni pristup i usvajanje specifičnih znanja i sposobnosti demografske analize primjenom direktnih i indirektnih demografskih tehnika. Težište proučavanja je na primjeni demografskih modela u svrhu analize složene problematike kretanja stanovništva, komponenti demografskog razvoja i strukturnih karakteristika stanovništva.
Ishodi učenja (stečena znanja)
Studenti trebaju steći specifična znanja i vještine sistemske analize iz oblasti demografskog razvoja primjenom odgovarajućih demografskih modela, što bi im omogućilo obavljanje djelatnosti u ustanovama za planiranje i razvoj.
Sadržaj predmeta
Pojam i značaj demografskih modela. Metode i tehnike demografske analize. Vrste i tipovi demografskih modela. Osnovni modeli demografskog razvoja. Analitičko-sintetički modeli. Funkcionalno-sintetički modeli. Maltuzijanske populacije. Model stacionarnog stanovništva. Model stabilnog stanovništva. Modelne tablice mortaliteta -Tablice Ujedinjenih nacija za zemlje u razvoju. Kol-Demenjijeve modelne regionalne tablice. Lidermanov sistem tablica i Brasove logit tablice. Modeli fertiliteta – Kol-Traselov model i Brasov model. Model nupcijaliteta. Modeli migracija. Demografske teorije i potreba za novom teorijom demografskog razvoja. Primjena demografskih istraživanja u društvenoj praksi.
Metode izvođenja nastave
Usvajanje specifičnih znanja o savremenim demografskim teorijama, metodama i tehnikama, kroz analizu demografskih procesa i problema kod nas i u svijetu. Stručna znanja i sposobnosti će se obezbijediti kroz predavanja, vježbe, konsultacije i praktičnu nastavu kroz obradu seminarskih radova koji obuhvataju studije slučaja, te analizira demografska statistika primjenom odgovarajućih demografskih metoda i modela.
Literatura
  1. D.Breznik: Demografija – analiza, metodi i modeli, CDI, IDN, Beograd, 1977.
Oblici provere znanja i ocenjivanje
Provjera znanja se obavlja pismeno (test) u toku semestra. Završni ispit se polaže pismeno (test) i usmeno. Predat i odbranjen seminarski rad na vježbama je uslov za pristupanje pismenom testu, odnosno usmenom ispitu.