Navigacija

PR-15 - Pedagoška resocijalizacija

Specifikacija predmeta
Tip studija Akademske studije prvog ciklusa
Studijski program Pedagogija
Naziv Pedagoška resocijalizacija
Akronim Status predmeta Semestar Fond časova Broj ESPB
PR-15 izborni 7 1P + 1V 3.0
Nastavnici
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Uslovljnost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
Nema uslova
Ciljevi izučavanja predmeta
Cilj izučavanja predmeta Pedagoška resocijalizacija je upoznavanje studenata sa mjestom, ulogom i funkcijom pedagoške resocijalizacije, sa opštim i posebnim programima resocijalizacije, prevaspitnim tretmanom, kao i osposobljavanje za djelotvoran penološki tretman i pedagošku resocijalizaciju osoba društveno neprihvatljivog ponašanja.
Ishodi učenja (stečena znanja)
Osposobljenost studenata za upoznavanje novih saznanja o pedagoškoj resocijalizaciji i predmetu njenog proučavanja, da se osposobe da ta saznanja i dalje razvijaju, te da ih u praksi koriste; da spoznaju dostignute mogućnosti i granice resocijalizacije i njenog vaspitno-korektivnog djelovanja na ličnost prestupnika. Takođe, jedan od ključnih ishoda jeste da se studenti upoznaju sa programima resocijalizacije koi se primjenjuju u savremenim penološkim sistemima
Sadržaj predmeta
1. Pojam, značenje, istorijska i savremena određenja pedagoške resocijalizacije; 2. Vaspitanje i socijalizacija u porodici, obrazovnim institucijama, grupi vršnjaka, širem društvenom kontekstu; 3. Kriminogena inficiranost adolescenata i njena obilježja; 4. Društveno neprihvatljiva, devijantna, marginalna i zavisnička ponašanja adolescenata; 5. Organizacija i funkcionisanje penoloških ustanova; 6. Prevaspitanje i resocijalizacija; 7. Egzogeni i endogeni faktori resocijalizacije; 8. Pedagoška resocijalizacija osoba društveno neprihvatljivog ponašanja; 9. Penološki tretman; 10. Vrste i način spovođenja institucionalnog prevaspitnog tretmana u penalnim ustanovama; 11. Programi resocijalizacije osuđenih lica u svijetu; 12. Uloga pedagoga u programima resocijalizacije; 13. Oblici, sadržaji, faktori, mjere, postupci pedagoške resocijalizacije; 14. Metode prevaspitnog rada koje se koriste u okviru programa resocijalizacije; 15. Vaspitno-popravni domovi ili socio-pedagoški mentori.
Metode izvođenja nastave
Predavanja i vježbe sa interaktivnim učenjem. Interaktivno učenje po grupama. Prikazivanje video meterijala i dokumentarnih filmova. Seminari iz literature. Pisani seminarski radovi. Usmeni komentari i kraće prezentacije na času. Konsultacije.
Literatura
  1. Macanović, N. (2011). Resocijalizacija osuđenih lica. Banja Luka: IK Besjeda.
  2. Jovanić, G. (2017). Kazni, zatvori, zaposli. Beograd: Fakulktet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
  3. Macanović, N., Nadarević, D. (2014.) Penološka andragogija. Banja Luka: EDC.
  4. Knežić, B. (2001). Obrazovanje i resocijalizacija. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
  5. Macanović, N., Šindić, A. (2019). Dječija igraonica u KPZ Banja Luka kao faktor očuvanja porodičnih odnosa. U Zborniku: Položaj marginalizovanih grupa u društvu, str. 213 – 223. Banja Luka: CMZ.
Oblici provere znanja i ocenjivanje
Provjeravanje znanja i utvrđivanje koliko su studenti aktivni u nastavi vrši se tokom čitavog semestra. Znanje se provjerava pomoću dva kolokvija, a aktivnost studenata se iskazuje kroz pisanje seminarskih radova, uredno pohađanje nastave, učešće u debatama, pripremu prezentacija i kroz druge oblike kreativnog učešća u nastavnom procesu. Na taj način studenti ispunjavaju predispitne obaveze kroz koje mogu da steknu 50 bodova (dva kolokvija po 20 bodova, seminarski rad 5 bodova te uredno i aktivno pohađanje nastave 5 bodova). Završni ispit obavlja se usmeno i na njemu se provjerava znanje iz cijelog gradiva, a nosi najviše 50 bodova. Konačna ocjena se izvodi sabiranjem bodova iz predispitnih obaveza i bodova sa ispita.