PN20-60 - Zajednička spoljna politika Evropske unije
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Tip studija | Akademske studije prvog ciklusa | |||
| Studijski program | Političke nauke | |||
| Naziv | Zajednička spoljna politika Evropske unije | |||
| Akronim | Status predmeta | Semestar | Fond časova | Broj ESPB |
| PN20-60 | obavezan | 8 | 3P + 1V | 5.0 |
| Nastavnici | ||||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vježbe) | ||||
| Uslovljnost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
| Ciljevi izučavanja predmeta | ||||
| Cilj izučavanja predmeta Zajednička spoljna politika Evropske unije je upoznavanje sa osnovnim principima funkcionisanja jedne od najznačajnijih politika u političkom sistemu EU. ZSP je zasnovana na međunarodnom sistemu koji podrazumijeva multilateralnu saradnju, održiv ekonomski, društveni i ekološki razvoj, obezbjeđivanje sigurnosti, nezavisnosti i integriteta Unije te podstiče integraciju svih zemalja u svjetsku ekonomiju. Studenti će se kroz ovaj predmet upoznati sa djelovanjem Evropske unije u svijetu kako bi bolje razumjeli savremena ali i buduća kretanja. | ||||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | ||||
| Studenti će nakon slušanja ovog predmeta steći osnovna znanja o nastanku i razvoju Zajedničke spoljne politike kroz institucionalnu mrežu Evropske unije i moći će razumjeti aktuelna dešavanja u okviru ove politike. Što se tiče praktičnih znanja kojima će studenti ovladati, ona se odnose na bolje razumijevanje političkih odluka na nivou Unije i bolju procjenu budućih dešavanja u okviru iste. Studenti će se osposobiti i za samostalne pismene analize. | ||||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Evropska unija kao strateški akter; Svjetski interesi – odnosi (EU-Rusija, EU-SAD, EU-Kina); Razvoj zajedničke spoljne politike EU (pokušaji uspostavljanja kolektivne odbrane prije Hladnog rata, Briselski ugovor, Zapadnoevropska unija, EOZ, Plan Fuše, nauspješna Evropska politička saradnja; Zajednička spoljna politika od Rima do Evropskog ustava; ZSP u Ugovoru o EEZ; ZSP u Jedinstvenom evropskom aktu; ZSP u Ugovoru iz Mastrihta; ZSP u Ugovoru iz Amsterdama; ZSP u ugovoru iz Nice; ZSP u Ugovoru o Ustavu za Evropu; Institucionalizacija zajedničke spoljne politike EU (ciljevi, instrumenti, donošenje odluka, organi, finansiranje, bezbjednosna dimenzija); ZSP i Lisabonski ugovor; ESSP (EEAS) kao diplomatski akter Evropske unije; ZSP nakon Bregzita; Vojni kapaciteti Evropske unije; | ||||
| Metode izvođenja nastave | ||||
| Provjeravanje znanja i utvrđivanje koliko su studenti aktivni u nastavi vrši se tokom čitavog semestra. Znanje se provjerava pomoću dva kolokvijuma, a aktivnost studenata se iskazuje kroz pisanje seminarskih radova, uredno pohađanje nastave, učešće u debatama, pripremu prezentacija i kroz druge oblike kreativnog učešća u nastavnom procesu. Na taj način studenti ispunjavaju predispitne obaveze kroz koje mogu da steknu 50 bodova (dva kolokvija po 20 bodova, seminarski rad 5 bodova te uredno i aktivno pohađanje nastave 5 bodova). Završni ispit obavlja se usmeno i na njemu se provjerava znanje iz cijelog gradiva, a nosi najviše 50 bodova. Konačna ocjena se izvodi sabiranjem bodova iz predispitnih obaveza i bodova sa ispita. | ||||
| Literatura | ||||
| ||||
| Oblici provjere znanja i ocjenjivanje | ||||
| Predavanja i vježbe sa interaktivnim učenjem. Interaktivno učenje po grupama. Prikazivanje video materijala i dokumentarnih filmova. Seminari iz literature. Pisani seminarski radovi. Usmeni komentari i kraće prezentacije na času. Konsultacije. | ||||
