Navigacija

N20-13 - Radio novinarstvo

Specifikacija predmeta
Tip studija Akademske studije prvog ciklusa
Studijski program Novinarstvo i komunikologija
Naziv Radio novinarstvo
Akronim Status predmeta Semestar Fond časova Broj ESPB
N20-13 obavezan 3 2P + 3V 7.0
Nastavnici
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Uslovljnost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
Prema Pravilima studiranja prvog ciklusa studija; upisan treći semestar.
Ciljevi izučavanja predmeta
Sadržaj predmeta i koncept izvođenja nastave usmjeren je na sticanje znanja neophodnih za razumijevanje specifičnosti radija kao medija iz kojih proizilaze i posebnosti novinarske djelatnosti usmjerene ka kreiranju radiju svojstevnih formata. Pored razumijevanja aspekata značajnih u kontekstu načina funkicionisanja radija u savremenim medijskim sistemima, cilj predmeta je i razumijevanje i primjena novih praksi u sferi radio novinarstva. Sadržaj predmeta posvećen je cjelokupnom procesu proizvodnje i diseminacije medijskih sadržaja, kao i eksternim i internim determinantama značajnim u kontekstu radijske produkcije.
Ishodi učenja (stečena znanja)
Sticanje znanja neophodnih za razumijevanje šireg društvenog konteksta u kojem djeluju savremene radio stanice, a koji istovremeno značajno determiniše način njihovog funkcionisanja i djelovanja. Ovladavanje vještinama koje su neophodne za profesionalan rad na radiju, koji podrazumijeva poznavanje i adekvatno korišćenje izražajnih sredstava radija, radijskog stila, žanrova, tehnoloških platformi na kojima se zasniva radijska produkcija, poznavanje profesionalnih standarda i etičkih načela.
Sadržaj predmeta
1. Nastanak i razvoj radija 2. Karakteristike radija – komparativne prednosti i specifična obilježja 3. Izražajna sredstva na radiju 4. Tradicionalne i savremene tehnološke platforme u emitovanju radio programa 5. Sektori, institucije i radijska industrija; Politička ekonomija radija 6. Formatiranje i preformatiranje na nivou radijske stanice, radijskog programa i radijske emisije 7. Žanrovi u radio novinarstvu – vrste i specifičnosti 8. Hibridni žanrovi i radio novinarstvo 9. Stil pisanja i specifičnosti izvještavanja na radiju 10. Priprema i prezentacija radijskog priloga 11. Audio-vizuelna distribuciona mreža u EU; radio u EU u doba digitalne distribucije – evropska politika i nacionalne politike 12. Radijska montaža – aspekti i faze 13. Etika – specifičnosti novinarske etike u kontekstu radio novinarstva 14. Web radio – webcasting i podcasting 15. Industrija radija – pregled i perspektive
Metode izvođenja nastave
Nastava na predmetu izvodiće se predstavljanjem tema i razgovorom o pitanjima iz nastavne materije, kao i čitanjem zadatih materijala i izradom kolokvijuma i radova iz predispitnih obaveza. Temeljna predmetna obaveza za sve studente je redovno pohađanje nastave, čitanje nastavnih materijala i izrada predispitnih obaveza u toku semestra. Da bi stekao uslov za ovjeru urednog pohađanja predmeta (potpis), student(ica/kinja) može ukupno izostati najviše tri sedmice, odnosno 20% nastave svih časova i predavanja i vježbi na predmetu. Međutim, samo oni studenti koji redovno pohađaju i časove predavanja i časove vježbi mogu dobiti bodove za pohađanje. Studente koji se budu posebno isticali u radu na času, nastavnik može nagraditi i sa dodatnim bodovima.
Literatura
  1. Baraković, V./Mahmutović, M. (2013). Osnovi radijskog novinarstva. Tuzla: OFF-SET.
  2. Tjurou. Dž. (2013). Mediji danas: uvod u masovne komunikacije 2. Beograd: Clio.
  3. Brigs, A./Kolbi, P. (2005). Uvod u studije medija. Beograd: Clio.
  4. Prajs, S. (2011). Izučavanje medija. Beograd: Clio.
Oblici provere znanja i ocenjivanje
Provjera znanja provodiće se tokom semestra, u vidu predispitnih obaveza, kao i na kraju semestra, iz ispita, u vrijeme redovnih ispitnih rokova usmeno. Predispitne obaveze se sastoje iz: dva (2) kolokvija (po 20 bodova), aktivnog učešća na časovima predavanja i vježbi (5 bodova) i urednog pohađanja predmeta (5 bodova). Na predispitnim obavezama može se ukupno osvojiti najviše 50 bodova. Da bi stekao bodove za aktivno pohađanja predmeta, student(ica/kinja) može ukupno izostati najviše tri nedjelje, odnosno 20% nastave iz predmeta. Završni ispit obavlja se usmeno i na njemu se provjerava znanje iz cijelog gradiva. Završni ispit nosi najviše 50 bodova. Konačna ocjena iz predmeta se izvodi sabiranjem uspjeha postignutog na svim elementima provjere znanja, odnosno sabiranjem bodova iz predispitnih obaveza (maksimalno 50) i bodova iz ispita (maksimalno 50).
Posebna naznaka
Nema posebne naznake za predmet.