Navigation

SR1-38 - Заступање у социјалном раду

Course specification
Type of studyBachelor academic studies
Study programme
Course titleЗаступање у социјалном раду
AcronymStatusSemesterNumber of classesECTS
SR1-38mandatory52L + 2E5.0
Lecturers
Lecturer
Lecturer/Associate (practicals)
    PrerequisiteForm of prerequisites
    Уписана трећа година студија
    Learning objectives
    Заступање интереса корисника је етичка обавеза социјалних радника. Одвија се на нивоу појединца, друштвених група и заједница. Одбацивање принципа вредоносне неутралности, социјални радника постаје активан и одговарни актер у процесу произвођења жењених промјена. Заступање је увијек усмјерено према доносиоцима одлука. Зато успјешност процеса заступања зависи од анализе политичког окружења и односа моћи, успостављања реалних и остваривих циљева, развијање комуникационих вјештина, идентигфикације доносиоца одлука, одабира најподеснијјих стратегија и критика. Крајњи циљ заступања састји се у оснаживању појединаца, друштвених група и заједница, како би били у стању да аутентично и успјешно заступају властите интересе. Стога су циљеви курса везани за стицање теоријских и практичних знања и вјештина за заступање интереса корисника услуга социјалног рада.
    Learning outcomes
    Од студената се очекује: (1) да разумију смисао и садржај заступања у социјланом раду; (2) да праве разлику између различитих типова заступања; (3) да овладају основним комуникацијским вјештинама у процесу заступања; (4) да искажу практичне способности у индентификацији циљева, одабиру најподеснијих стратегија и тактика у односу на циљну групу чији се интереси заступају и (5) да су у стању да примјене своја знања и разумијевања на на начин који указује на професионални приступ послу.
    Content
    Садржај предмета по седмицама: - Развој заступања у социјалном раду; - Појам и карактеристике застуупања у социјалном раду; - Типови заступања: заступање случаја, заступање групе/социјално заступање, унутрашње административно заступање, грађанско/независно заступање; законодавно заступање; - Теоријске основе заступања: теорије социјалног рада и утицај теоријских приступа у социјалном раду на идеје и праксу заступања; - Однос заступања и социјалног рада; - Професионалне и етичке дилеме у заступању; - Особине доброг заступника; - Процес заступања: прикушпљање података/доказа и дефинисање циљева; - Процес заступања: идентификовање доносиоца одлука, формирање коалиција; - Процес заступања: прикупљање средстава; идентификовање најбољих начина за слање порука; Процес заступања: мониторинг и евалуација; - Стратегије и тактике заступања: избор стратегије и типови стратегије; Стратегије и тактике заступања: тактике у оквиру сарадничких/коалиционих стратегија кампање; тактике у оквиру конфликтних/контекстуалних стратегија; - Стратегије и тактике заступања: реакције опонената на активности заступника; - Практична примјена конкретних стратегија – презентација представника организација корисника; - Практична примјена конкретних стратегија - презентације студената и - Завршна расправа.
    Teaching Methods
    - Настава ће се изводитии кроз панел предавања и дискусионе групе, ако и читањем задатих материјала и писањем колоквија и радова из предиспитних обавеза. - Студенте је у обавези да редовно похађа наставу и полаже предиспитне обавезе у току семестра. - Да би стекао услов за овјеру уредног похађања предмета, студент(ица/киња) може укупно изостати највише три недјеље, односно 20% наставе из предмета. За студенте који касне на час више од десет минута или који час напусте десет и више минута раније сматраће се да нису присуствовали том часу. - Мобилни телефони увијек морају бити искључени у току извођења наставе на предмету.
    Literature
    1. Brkić M. (2010). Zastupanje u socijalnom radu. Beograd: Fakultet političkih nauka. Čigoja. (Original title)
    2. Payne M. (2001). Savremena teorija socijalnog rada. Banja Luka: Filozofksi fakultet, 201-218 (Original title)
    3. Jovanović V. (2006). Nezavisno zastupanje i besplatna pravna pomoć. Časopis Aktuelnosti. br.6, 29-36 (Original title)
    4. Grbić, O., Panić, G. & Brkić, M. (2011). Advocacy - a form of social work activity on meitigating marginalization and social exclusion. Proceedings. International Scientific Conference „Social Work and Fight against Poverty and Social Exclusion – Professional Dedication to the Protection and Promotion of Human Rights.“ , 475-488. (Original title)
    Evaluation and grading
    Провјеравање знања и утврђивање колико су студенти активни у настави врши се током читавог семестра. Знање се провјерава помоћу два колоквија, а активност студената се исказује кроз писање семинарских радова, уредно похађање наставе, учешће у дебатама, припрему презентација и кроз друге облике креативног учешћа у наставном процесу. На тај начин студенти испуњавају предиспитне обавезе кроз које могу да стекну 50 бодова (два колоквија по 20 бодова, семинарски рад 5 бодова те уредно и активно похађање наставе 5 бодова). Завршни испит обавља се усмено и на њему се провjерава знање из цијелог градива, а носи највише 50 бодова. Коначна оцјена се изводи сабирањем бодова из предиспитних обавеза и бодова са испита.
    Specific remarks
    нема