Navigation

MP-7 - Политички односи у Босни и Херцеговини

Course specification
Type of studyMaster academic studies
Study programme
Course titleПолитички односи у Босни и Херцеговини
AcronymStatusSemesterNumber of classesECTS
MP-7mandatory24L + 2E8.0
Lecturers
Lecturer
Lecturer/Associate (practicals)
PrerequisiteForm of prerequisites
Уписан други семестар
Learning objectives
Предмет изучава сложене политичке односе и процесе у подијељеном и конфликтном друштву Босне и Херцеговине. У оквиру овог предмета анализирају се основне линије друштвених расцјепа у Босни и Херцеговини, прије свега њихов културно-историјски контекст. Ријеч је о примарно вјерском и националном сегментирању. Ове подјеле обликују партијски систем, а посљедично томе и најважније политичке односе, процесе и институције. Предмет објашњава политичке односе и процесе, као и политички систем Босне и Херцеговине, од средњовјековне државе Босне до савремене дејтонске Босне и Херцеговине. Посебан фокус је на односима, процесима и политичко-системским рјешењима насталим у протекла два вијека. На примјеру Босне и Херцеговине, предмет отвара бројна актуелна научна и друштвена питања везана за подијељена и конфликтна друштва, прије свега могућности њиховог опстанка, њихове либерализације и демократизације, и уопштено њихове политичке специфичности.
Learning outcomes
Студентима је омогућено да кроз активно слушање наставе усвоје одговарајуће знање о политичким односима и процесима у Босни и Херцеговини као примјеру савременог подијељеног друштва. Очекује се да студенти по завршетку слушања и полагања овог предмета стекну знање неопходно за даље истраживање Босне и Херцеговине и њој сличних друштава.
Content
Course content by week: 1. Political relations and processes, theoretical basis 2. Lines of social cleavages in Bosnia and Herzegovina 3. The national-religious roots of the first parties in Bosnia and Herzegovina and the Austro-Hungarian stimulation of division 4. Bosnia and Herzegovina in the Weimar syndrome of the First and one-party dictatorship of the Second Yugoslavia 5. Bosnia and Herzegovina in the "Third Wave of Democratization" 6. International peace agreements for Bosnia and Herzegovina and suppression of centrifugal tendencies in its divided society 7. Asmietric national federalism and consociation without consensus 8. Repetition of the material from the first part (first colloquium) 9. Character of parties in post-Dayton Bosnia and Herzegovina 10. Character of the party system in post-Dayton Bosnia and Herzegovina 11. Centripetal factors in post-Dayton Bosnia and Herzegovina 12. Political relations in Bosnia and Herzegovina and geopolitics (Russia, USA, CHINA, UK and EU) 13. Bosnia and Herzegovina in the "shock doctrine" and alternative solutions 14. Republika Srpska after 1995: Challenges and the future; Cross-section of political life in Bosnia and Herzegovina 15. Repetition of material from the second part (second colloquium)
Teaching Methods
Предвиђено је да се настава изводи кроз часове наставе и часове вјежби у складу са усвојеним академским календаром и распоредом одржавања наставе и вјежби за актуелни семестар у којем се они изводе.
Literature
  1. Simović, Vlade (2019) Narod, partije i demokratija u Bosni i Hercegovini, Fakultet političkih nauka Univerziteta u Banjoj Luci, Banja Luka (Original title)
  2. Antić, Čedomir, Kecmanović, Nenad (2016) „Istorija Republike Srpske“, Nedeljnik, Banja Luka (Original title)
  3. Opšti okvirni sporazum za mir u Bosni i Hercegovini (Original title)
Evaluation and grading
Checking knowledge and determining how active students are in class is done throughout the semester. Knowledge is checked using two colloquia, and students' activity is expressed through writing seminar papers, attending classes regularly, participating in debates, preparing presentations and through other forms of creative participation in the teaching process. In this way, students fulfill the pre-examination requirements through which they can acquire 50 points (two colloquiums of 20 points each, a seminar paper of 5 points and regular and active attendance of classes 5 points). The final exam is conducted orally and it tests knowledge of the entire material, and carries a maximum of 50 points. The final grade is calculated by adding the points from the pre-examination requirements and the points from the exam